Meld flytting på 5 minutter
Din gamle adresse
Din nye adresse

    Ved å fullføre adresseendringstjenesten får du:

    • Gratis postkasseskilt (verdi 199kr)
    • Send flyttemeldingen til ubegrenset antall mottakere
    • Flytteskjema til Folkeregisteret direkte utfylt med dine data
    • Egen flytteside der du kan følge med på status på dine flyttemeldinger

    Tjenesten koster kr 399,- og kommer på telefonregningen din.

    Folkeregisteret

    Etter folkeregisterloven § 6-1 er du pliktig til å melde flytting innen 8-dager etter flyttingen.

    Adresseendring for Norge

    • Legg inn adresse

      Sett i gang ved å fylle ut skjemaet for
      adresseendring.
    • Velg mottakere

      Velg de mottakerne du ønsker at skal motta
      informasjon om at du har flyttet.
    • Send flyttemeldingen

      Fullfør registrering og flyttemeldingen sendes
      automatisk til mottakerne.

      Ferdig skjema til folkeregisteret sendes til din epost.
      Husk at du er pliktig til å melde flytting til Folkeregisteret.
    4
    Gjennomsnittlige
    leverandørbytter
    3,000 +
    Fornøyde
    kunder
    9
    Flyttemeldinger
    spart

    Meld flytting til Folkeregisteret

    Hva er Folkeregisteret?

    Folkeregisteret er et offentlig register som inneholder personopplysninger om alle med tilknytning til Norge. Dette registeret har registrert siden 1991 og danner blant annet grunnlaget for skatte- og valgmanntallet gjennom Skattedirektoratet. Folkeregisteret er en digital tjeneste som kan tas i bruk av både offentlig og privat virksomhet. Opplysninger som bostedsadresse, fullt navn med mer er registrert der. Hvem som helst kan i utgangspunktet få tilgang til opplysninger i registeret, men det er samtidig sterkt begrenset hva man får tilgang til. Offentlige myndigheter får tilgang til en rekke opplysninger som blant annet skal danne grunnlag for riktig utregning av skatt, men en privatperson får ikke nødvendigvis tilgang til samme type informasjon. I tillegg er det fler som har sperret eller hemmelig adresse i Folkeregisteret. I slike tilfeller er det strengt regulert i forhold til hvem som får tilgang til opplysninger om nåværende bosituasjon til gjeldende personer. Etter moderniseringen av Folkeregisteret i perioden 2016-2019 har midlertidig oppholdsadresse også blitt registrert. Samboerskap, e-postadresse og telefon er på den andre siden ikke noe som registreres.

    Bruk av opplysninger fra Folkeregisteret

    Registeret inneholder opplysninger om både bosatte og ikke-bosatte personer i Norge. Samtlige tildeles et unikt identifikasjonsnummer. De som er bosatt i Norge skal tildeles fødselsnummer som består av både fødselsdato og et personnummer. Resterende personer blir tildelt enten fødselsnummer eller d-nummer. Sistnevnte ble innført i 1964. Det er viktig at opplysningene som er registrert på samtlige personer i Folkeregisteret stemmer. Dette har sammenheng med at en rekke aktører og offentlige myndigheter innhenter informasjon fra dette registeret i forbindelse med skatt, dødsfall, endring av navn, adresse osv. Dersom du for eksempel endrer navn må dette oppdateres i Folkeregisteret. Ulike virksomheter som henter opplysninger fra dette registeret får dermed automatisk tilgang på riktig informasjon. Det er for eksempel viktig at banken har tilgang på ditt nye navn slik at du kan få tilsendt bankkort og annen legitimasjon som inneholder riktig navn hvis ikke vil dokumentet eller bankkortet ikke anses som gyldig legitimasjon.

    Adresseendring? Her får du hjelp til å melde flytting

    Dersom du skal flytte til en ny adresse i eller utenfor Norge er det viktig å registrere flytting. Du er pålagt å melde flytting til Folkeregisteret innen 8 dager etter at du har fått ny adresse. I en flytteprosess er det ofte mye som skal koordineres og ting som må huskes. Det å melde flytting til ulike aktører som skatteetaten, Altinn, Posten, Folkeregisteret osv. kan fort bli mye å tenke på. Mange skjema skal bli sendt inn til riktige personer med riktig innhold om hvor du er bosatt i Norge. På denne siden gjør vi flytteprosessen enklere og mer effektiv for deg. Det eneste du trenger å sende oss er en Flyttemelding med innhold om din nye bosituasjon. Deretter mottar du et ferdigutfylt skjema som du må sende med kopi av din ID til Folkeregisteret. På den måten vil automatisk en rekke bedrifter få tilgang på viktige opplysninger fra Folkeregisteret. Ved å ta i bruk denne tjenesten får du umiddelbart hjelp og kan fokusere på andre ting i flytteprosessen, mens vi tar oss av adresseendringen. På den måte blir riktige opplysninger fra folkeregisteret klart til henting for aktører som Skatteetaten i løpet av kort tid.

    Les våre flyttetips

    drømmeboligen
    Boligjakt uten stress: Hvordan finne drømmeboligen i ny by
    livsstil
    Finn ditt sted: En guide til å velge den perfekte byen for din livsstil
    design
    Flytte med stil: Design ditt nye hjem for maksimal eleganse
    livskvalitet
    Tips for å flytte til en ny by med bedre vær og livskvalitet
    studentlivet
    Studentlivet, kollektiv og ny by
    spare penger
    Spar penger og stress med økonomiske triks for flytting
    flytteprosessen
    Bli en flytteekspert: Hvordan mestre flytteprosessen best mulig
    minimalistisk
    Minimalistisk flytting: Slik forenkler du overgangen til et enklere liv
    organiseringstips
    Oppbevaring og organiseringstips for et ryddig hjem etter flytting
    utfordringer
    Hvordan takle følelsesmessige utfordringer ved flytting
    hjemmekontor
    Hvordan håndtere flytting av hjemmekontor
    miljø
    Hvordan gjøre flytteprosessen mer bærekraftig med fokus på miljø
    eldre
    Hvordan håndtere flytting av eldre familiemedlemmer
    eiendeler
    Hvordan lagre verdifulle eiendeler under en flytting